Sääntökoulutuksen 19.8. satoa

Seuraavassa on muistiinpanot Matti Pehkosen pitämästä mainiosta kaksituntisesta sääntökoulutuksesta First 31.7 -fleetille HSK:lla 19.8.2013.

Matti Pehkonen

  • Pitkä kilpapurjehdustausta, mm. H-vene, IMS sekä lukuisat kölivenetyypit
  • Kilpailun juryn puheenjohtaja
  • Haluaa jakaa vinkkejä ja kokemuksia näkemänsä & kokemansa perusteella

Starttitilanteet

  • Ennen starttia ei ole käsitettä oikea suunta, eli peiton ottava vene voi nostaa tiukasti vastaiseen. On annettava hetki tilaa väistää, ja tuulen puolen veneen on myös toimittava (pinna kääntyy ja purjeet sisään)
    • Ei ole pakko huutaa ”nousee”, mutta se kuuluu hyviin tapoihin (=merkitystä protestikäsittelyssä)
  • Heti lähtöpaukun jälkeen veneillä on oikea suunta, eli peiton saanut vene ei saa nostaa ylemmäs kuin tiukkaan vastaiseen
  • ”Purjehtiessa ei tarvitse koskaan ennakoida, mutta kun tilanne syntyy, on toimittava”

Ylämerkkitilanteita

  • Yleiset huomiot: First on nopea vene kääntymään, mutta hidas kiihtymään. Usein tehtiin venda lähellä merkkiä, mutta ei saatu venettä kiihtymään.
  • Suositus: käännökset ajoissa ennen merkkiä. Levittäjä on merkityksellisempi taktiikan kannalta, ei ylämerkki.
  • Jos tuulta olisi ollut kolme neljä metriä enemmän, olisi tullut kamalaa vahinkoa
  • Muutama styyra paara, jotka oli osapuolillekin varmasti selkeitä (paaran annettava tilaa & väistettävä).
  • Sääntö 14: veneiden osuessa toisiinsa, jos syntyy vahinkoa (= arvo laskee), tuomaristo miettii hylätäänkö myös kulkuun oikeutetun veneen purjehdus. Keskeistä on se, onko ryhdytty tilanteen vaatimiin väistötoimenpiteisiin eli yritetty väistää?
  • Sääntö 6.9: rehti purjehdus vesillä. Jos ”Saat mennä” -huuto johtaa kolariin, myös styyra hylätään.

Case 1

  • Tultu paaralla yli leikkarin ja siitä venda ja styyralla kohti merkkiä. Vene alkaa rekaamaan merkkiä lähestyessä, ei nouse. Tässä tilanteessa yritettiin joko piinata, mutta Firstin köli ei pidä, ajautuu edelleen herkästi kohti poijua. Erityisesti voimakkaammassa tuulessa G1:llä.
  • Vaihtoehtoisesti genoa pakkasi piinatessa ja tuli pakkovenda. Eräässä tapauksessa jäi genoa pakkiin ja oltiin paaralla muun fleetin edessä ylämerkillä.
  • Mitä säännöt sanovat?
    • Zone = aina kolme veneenmittaa merkistä. Peiton saava vene saa oikeudet kiertää asianmukaisesti vaikka olisi ulkopuolinen vene. Ei ole väliä vaikka peitto purkautuu zonessa.
    • Jos vene vendaa zonessa (ts. menee tuulen silmän yli) em. tavalla, menettää merkkioikeudet ja eri säännöt pätevät. Vastakäännöksellä on väistettävä kaikkia.

Case 2: tullaan paaralla zoneen ja vendataan siten, että yksi tai useampi vene joutuu väistämään.

  • Mitä säännöt sanovat? Vastakäännös ylämerkillä:
    • vyöhykkeen ulkopuolella: normaali vastakäännössääntö. Paaran vene väistövelvollinen kunnes keula menee yli vastatuulen ja on tiukassa vastaisessa = halssilla, purjeen ei kuitenkaan tarvitse vetää.
    • vyöhykkeessä: jos styyralla tuleva vene saa peiton, on paaran veneen annettava merkkitilaa tai paaran vene rikkoo. Tai, mikäli styyralla takaa tuleva vene joutuu nousemaan tiukkaan vastaiseen, on paaran vene rikkonut.

Case 3

  • Lutra Lutran video 1
  • Paaran veneen (keep clear -vene) vastakäännös ei ollut valmis
  • Styyralla Lutra Lutra joutui väistämään
  • Matti olisi viheltänyt matchissa ja myös fleet-kisassa jurykäsittelyssä olisi näyttänyt paaran veneen kannalta erittäin huonolta
  • Todistajaksi käy myös oman veneen miehistön jäsen, jos kysytään ”kuinka lähellä käänsit, kuinka läheltä väistit?”
  • LL on paaran veneille myös este. Paaran etummaisen veneen on mahdollista huutaa toiselle ”tilaa esteellä, kääntäkää” (pitää antaa hetki aikaa reagoida) ja ylemmän (tai ylempien) on annettava tilaa etummaiselle vendan tekemiseen ja       väistämiseen esim. perän kautta. Oltiin zonessa tai zonen ulkopuolella.

Case 4

  • LL:n video 2
  • LL:llä oikeus ajaa kurssia kuten radankiertoon kuuluu, Uhurulla ei oikeutta laskea päälle zonen ulkopuolella (keep clear)
  • Zonessakin LL:llä oikeudet ajaa merkille (peiton purkaantumisella ei merkitystä), Uhurun annettava tilaa

Case 5

  • LL:n video 3
  • Penelope tulee oikein merkille (olkoonkin rohkeasti), Piggy ei joudu väistämään (eikä Piggy / Juha sitä odottanutkaan eli protestoinut)
  • Penelope olisi voinut tehdä 360:n hieman aikaisemminkin
  • Protestilippu nostettava ja jätettävä ylös, pelkkä ”osui” -huuto ei riitä, ja ilmoitettava lautakunnalle (mikäli kilpailuohjeessa näin vaaditaan)

Levittäjä

  • Jos peitto levittäjälle saavuttaessa, on peiton saaneella veneellä oikeus merkkitilaan
    • Peitto ketjuuntuu jos useita veneitä joilla yksi kerrallaan seuraavaan peitto
    • Todistustaakka protestitilanteessa (tai -käsittelyssä) veneellä, joka joko vaatii peitosta hyvitystä tai joka väittää peiton purkaantuneen
  • Merkki kierretään kuten radan kiertämisen kannalta on tarpeellista
  • Merkkitilanne on ohi kun veneen perä on ohittanut merkin. Sisäveneen oikeudet päättyvät kun perä on ohittanut merkin

Lenssitilanteet

  • Tuulen puolen veneen jätettävä aina tilaa niin, että suojan puolen vene pystyy muuttamaan suuntaansa.

Case 6: Jos tuulen puolen veneen isopurjeen puomi on suojan puolen veneen istumalaatikossa, ei tilaa ole jäänyt eli tuulen puolen vene on rikkonut.

Alamerkkitilanteet (poijun kierto vastapäivään)

  • Vene, jolla on oikeudet merkille, on kierrettävä merkki kuten radan kiertämiseen kuuluu
  • Jos tilaa jää, on tilan saaneella veneellä oikeus ajaa väliin ja ulompana olevalla veneellä ei ole oikeutta sulkea tai nostaa vastatuuleen

Case 7: vene tulee paaralla alamerkille ilman spinnua, toinen vene tulee styyralla. Peitto katsotaan perän poikki kulkevan näkymättömän linjan mukaan. Jos styyran vene on ”viivan etupuolella”, peitto on aina olemassa ja paaran veneen on annettava tilaa.

  • Oppi: ei kannata tulla paaralla alamerkille slööraten.

Case 8: Mikäli styyran klungasta yksittäinen vene ajautuu alamerkiltä ulos zonelta, ei tällä ole mitään oikeuksia alamerkillä vaan zoneen saapuminen katsotaan uudestaan senhetkisen tilanteen mukaan.

Case 9: Spinnuilla ajava tuulen alapuolinen vene voi nostattaa toisen pois merkkilähestymisestä jos veneet ei koskaan tule zoneen (eri asia on se, onko tämä järkevää muun fleetin kanssa kisaamisen kannalta).

Muuta

  • Jurykäsittelyyn kannattaa valmistautua asiallisesti ja rakentaa case huolella, tämä vaatii juryä ottamaan kantaa asiaan. Faktoja ovat mm. etäisyydet, nopeus jne. Hyvällä valmistautumisella rakennetaan onnistunut käsittely.
    • Yhdeksän kertaa kymmenestä vastapuoli sanoo ”ettei kuullut eikä nähnyt”. Tähän kannattaa varautua kertomalla miten oma vene ja miehistö aina toimii vastaavassatilanteessa. Oma gasti todistajana käy. Protestilippu noustava ensimmäisessä kohtuullisessa tilanteessa.
  • Säännöt ei tunne tilannetta tai käsitettä että ”vene ei ole hallinnassa”. Toisin sanoen broachaaminen tai ”kuoleminen tuuleen” ylämerkille ei ole merkityksellinen – veneiden on oltava aina hallinnassa.
  • ORCi -kisoissa (esim. WB, Suursaari, BOW) veneen on oltava purjehduskuntoinen myös mahdollisen kontaktin jälkeen, muuten lopetettava kilpailu mahdollisimman nopeasti ja haettava hyvitystä
  • ORCi -kisoissa pyörimiset ei auta jos käytössä on keltainen lippu, tällöin menetellään kilpailuohjeiden ja liitteiden mukaisesti

Edit: lisätty linkit Lutra Lutran videoihin.

11 Replies to “Sääntökoulutuksen 19.8. satoa”

  1. Hei, kiitos muistiinpanoista. Ainoastaan yksi kohta oli vähän epäselvä: ”Paaran etummaisen veneen on mahdollista huutaa toiselle “tilaa esteellä, kääntäkää” (pitää antaa hetki aikaa reagoida) ja ylemmän (tai ylempien) on annettava tilaa etummaiselle vendan tekemiseen.”

    Tarkoitatko tässä tilannetta, jossa etummainen on selkästi edellä?

    Entä jos on peitto? Silloin säännöt lienee näin (korjatkaa jos olen väärässä): kulkuun oikeutettu vene (tässä suojan puolen vene) saa päättää, kummalta puolelta esten (LL:n) ohittaa (sääntö 19.2 a). Jos se päättää tehdä vendan, se huutaa tilaa (sääntö 20). Jos taas menee esteen suojan alapuolelta (LL perän takaa), pitää antaa myös tuulen puolella olevalle tilaa purjehtia perän takaa (sääntö 19.2 b). Tuulen puolen veneen ei pitäisi joutua huutamaan saadakseen tilaa, vaan se pitäisi tulla automaattisesti.

    Tykkää

    1. Olet oikeassa tuossa selvennyksessä. Tilanne ja asetelma josta tässä puhutaan ilmenee hyvin videolta (vaikka huutoa ja vendaa ei tapahdukaan). Matin mukaan esteen kohdalla ei ole merkityksellistä onko peittoa vai ei, tilaa on annettava vendaan ja väistöön, joko keulasta tai perän takaa. Jos siis vendataan, eikä dyykata perän takaa.

      Tykkää

  2. Kiitokset tilaisuuden kutsumiseta sekä muistiinpanoista, kattavat ja ripeästi toimitetut!

    Pari tarkentavaa kommenttia, sen pohjalta kuin itse näitä käsittänyt tänään ja muutenkin.

    Starttitilanteet
    • Ennen starttia voi peiton takaa ottava vene nostaa piihin asti, tiukasti vastaista ylemmäksikin
    • Purjehtiessa ei kulkuoikeutetun tarvitse ennakoida väistämistä, esim. startissa takaa peiton kohta ottavaa ennenkuin peitto syntynyt

    Case 2
    • …, mikäli styyralla takaa tuleva vene joutuu nostamaan ylemmäksi kuin tiukasti vastaiseen, on paaran vene rikkonut

    Case 3
    • … ylemmän tai ylempien on joko vendattava välittömästi tai huudettava ”käännä sinä”, eng. ”you tack”, jonka jälkeen ylemmän vastuulla on ”keep clear”

    Case 4
    • LL:llä lisäksi oikeus ajattaa ylempää tai paaran venettä ”miten pitkälle vaan” zonen ulkopuolella ollessa, oikeus ei siis rajoitu ajamaan radankiertoon kuuluvaa kurssia

    Case 5
    • Huudon tulee olla ”protesti”, muuten protesti ei kelvollinen

    Levittäjä
    • Todistustaakka protestitilanteessa veneellä joka väittää peiton muuttuneen ajoissa juuri ennen zonea, on sitten syntyminen tai katkeaminen kyseessä

    Alamerkkitilanteet
    • ”Tilan jäämistä” ei tule käsittää väärin, ilman peittoa zoneen tullut vene ei saa tunkea ulomman veneen ja merkin väliin, ulommalla on oikeus nostaa tiukasti vastaiseen

    Muuta
    • Protestin voi jättää hyvin vähäisilläkin tiedoilla, minimi vastapuolen purjenumero ja täydentää käsittelyssä

    Tykkää

  3. Ja tässä sääntöillassa näytettyjä videoclippejä, näitä riittää tarvittaessa lisää…
    VideoClipit on kuvattu s/y LutraLutran navettakameralla, Contour.

    CLIP1, First 31 7 Finnish Class Championships, Race 1 Lap 1 Top Mark

    CLIP2,First 31 7 Finnish Class Championships 2013 Rush hour at the Top Mark

    CLIP3, First 31 7 Finnish Class Championships 2013 inside the mark room, the boats are overlapped

    CLIP4, First 31 7 Finnish Class Championships 2013 bottom mark LutraLutra vs FunFirst

    Kaikki kommentit ovat tervetulleita ja toivottavasti Matti ehtii myös antamaan kommentin tai kaksi kustakin clipistä.

    Tykkää

  4. ”Heti lähtöpaukun jälkeen veneillä on oikea suunta, eli peiton saanut vene ei saa nostaa ylemmäs kuin tiukkaan vastaiseen”
    – oikea suunta paukun jälkeen kyllä, mutta nosto-oikeus riippuu siitä miten peitto on saatu. Jos takaa, ei nostoa yli tiukasti vastaisen. Jos vendalla tai kahden veneen verran sivusta, saa nostella lähdönkin jälkeen.

    Tykkää

  5. Videosta 3. Mielestäni se osoittaa, miten petollinen videon perspektiivi voi olla.

    Uhurun velvollisuudet LL:n suhteen olivat videon aikana säännöt 10, 13, 11, 15 ja 18, sekä tietenkin aina 14. Näistä 11 lienee se sääntö, jonka rikkomista LL olisi voinut yrittää protestoida.

    Itse näen tilanteen näin. Ajassa 0:20 – 0:35 Uhuru tulee aluksi lähemmäs LL:ää, mutta ei mielestäni tässä vaiheessa tule niin lähelle, että rikoisi sääntöä 11 (LL olisi voinut ”muuttaa suuntaansa kumpaankin suuntaan ilman välitöntä kosketusta”). Pelkkä ”nousee, nousee” huuto ei velvoita Uhurua, eikä LL muuta suuntaansa (LL:ää sitoo sääntö 17, se ei saa nostaa oikeaa suuntaa ylemmäs). Hetkellä 0:35 minä (Uhurussa) huudan meidän pinnalle ”laske, laske”, koska näen omasta paikastani ettei peittoa enää ole ja ehdimme helposti edestä. Tämä näyttää videon perspektiivistä ehkä hurjalta, mutta mielestämme Uhuru ei tässäkään rikkonut sääntöä 11 (tai 15). Veneiden todellisen välimatkan huomaa hyvin videon lopussa, kun Uhuru kiertää merkin.

    Käsittääkseni muiden sääntöjen kohdalla ei ollut epäselvyyksiä. Merkkitilaa oli.

    Tykkää

  6. CLIP3, Uhurun vastakäännös meni mallikkaasti. Mutta sen jälkeen markille laskeminen aiheutti sen, että Lutra Lutra joutui kääntämään venettä yli 15 astetta (kompassi suunta merkattu punaisella), ettei kosketusta olisi tullut vaikka Lutra Lutra oli kulkuun oikeutettu vene. Jos Lutra Lutra olisi lähtenyt nostamaan ensimmäisen ”nousee” huudon jälkeen ja Uhuru olisi tehnyt korjaavan liikkeen ylös päin olis Uhurun perä kolahtanut Lutra Lutra kylkeen. Joku oli ommellut Aapon taskut kiinni, jossa protestilippu sijaitsi, ettei protestilippua saatu nostettua ylös ; )

    Tykkää

Kommentoi

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s